26 ژانویه 2024- یک مطالعه همگروهی گذشته نگر که اخیرا با استفاده از داده های یک سیستم بزرگ مراقبت های بهداشتی کالیفرنیا انجام شد، بینش های مهمی را در مورد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2(T2D)  در میان نوجوانانی که با اضافه وزن و چاقی دست و پنجه نرم می کنند، آشکار کرد.

این مطالعه از 1 ژانویه 2010 تا 31 دسامبر 2019، داده های 74552 نوجوان 10 تا 17 ساله را مورد بررسی قرار داد و ارتباط بین سطوح هموگلوبینA1c و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را روشن کرد. این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به T2D در نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق که سطح پایه HbA1c آنها بالای 6.0٪ بود، به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این خطر نیز بر اساس عوامل مختلف متفاوت است.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شد.

در دو دهه ی گذشته، چاقی در دوران کودکی به موازات نرخ هشداردهنده ی پیش دیابت و دیابت نوع 2(T2D)  در میان نوجوانان افزایش یافته است. انجمن دیابت آمریکا، غربالگری نوجوانان در معرض خطر را بر اساس شاخص توده بدنی و عوامل دیگر به همراه ارزیابیHbA1c - که ثابت شده است روشی عملی و مؤثر است- توصیه می کند. یافته های منتشر شده، افزایش قابل توجه نرخ ابتلا به پیش دیابت را در میان نوجوانان مبتلا به اضافه وزن و چاقی نشان می دهد که نیاز فوری به استراتژی های پیشگیرانه ی مناسب را پررنگ تر کرده است. از این رو محققان مطالعه ای را برای ارزیابی خطر ابتلا به دیابت نوع 2با بررسی سطوحHbA1c در میان این جمعیت آسیب پذیر انجام دادند.

این مطالعه ی کوهورت، داده‌ها را از 1 ژانویه 2010 تا 31 دسامبر 2019 در یک مرکز بهداشتی درمانی بزرگ در کالیفرنیا تجزیه و تحلیل کرد.این سیستم بهداشتی درمانی بر روی نوجوانان 10 تا 17 ساله با BMI در صدک 85 یا بالاتر متمرکز شده است.HbA1c  پایه(ابتدای ورود به مطالعه)، دسته‌های BMI، و متغیرهای کمکی مختلف برای پیامدهای بروز دیابت نوع 2 با استفاده از تحلیل‌های رگرسیون خطر متناسب کاکس مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته های این مطالعه به شرح زیر است:

· در طول دوره پیگیری، شامل تجزیه و تحلیل داده ها از 1 ژانویه 2020 تا 16 نوامبر 2023، 698 نوجوان (0.9%) به دیابت مبتلا شدند که برای 626(89.7%) به طور خاص دیابت نوع 2تشخیص داده شده بود.

· بروز کلی دیابت نوع 2 برابر با 2.1 در هر 1000 سال-نفر(person-years) بود، و بروز تجمعی 5 ساله 1.0% بود.

· ارتباط قابل توجهی بین سطوح پایه HbA1c و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2مشاهده شد.

· خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در نوجوانانی با سطح HbA1c بالاتر از 6.0٪ بطور قابل توجهی بالاتر بود.

· بروز تجمعی 5 ساله از 0.3٪ تا 28.5٪ بود و هر واحد افزایشHbA1c ، با خطر بیشترT2D مرتبط بود.

· نسبت خطر برای بالاترین دسته ی HbA1c حیرت‌انگیز بود و برابر با 71.9 بود(95%فاصله اطمینان (CI)، 51.1 تا 101.1) که بر تأثیر عمیق HbA1c بالا بر خطر دیابت تأکید دارد.

· عوامل خطر اضافی شامل گروه BMI بالاتر، سن بالاتر و جنس زن بودند.

· این مطالعه نژاد جزیره نشینان آسیایی یا اقیانوس آرام را به عنوان یک شاخص مستقل از افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2شناسایی کرد.

· در مقابل، نژاد سیاه یا نژاد اسپانیایی تفاوت معنی داری در مقایسه با نژاد سفید نشان نداد.

· تجزیه و تحلیل های طبقه بندی شده تأکید می کند که خطر افزایشی مرتبط با HbA1c بالاتر، برای نوجوانان آسیایی یا اقیانوس آرام و سفیدپوستان، نسبت به همتایان سیاه پوست و اسپانیایی آنها بارزتر است.

یافته‌های این مطالعه پیامدهای قابل‌توجهی برای سلامت عمومی دارد و بر نیاز به استراتژی‌های نظارت دقیق بر دیابت متناسب با عوامل خطر متمایز رایج در زیر گروه‌های جمعیتی مختلف تأکید می‌کند. با شناسایی افراد پرخطر بر اساس سطوح HbA1c، BMI، سن، جنس، و نژاد/قومیت، می توان مداخلات پیشگیرانه هدفمندی را اجرا کرد که گامی مهم به جلو در نبرد با موج فزاینده ی دیابت در میان نوجوانان مبتلا به اضافه وزن و چاقی است. از آنجایی که این تحقیق پیشگامانه راه را برای رویکردهای متمرکزتر و شخصی‌تر برای پیشگیری از دیابت هموار می‌کند، نقطه عطف مهمی در تلاش‌های مداوم برای محافظت از سلامت جوانان ما است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pediatrics-neonatology/news/hba1c-strongly-predicts-risk-of-developing-t2d-in-overweight-adolescents-jama-123594